reklama

O malosti

Keď na vás zabreše čivava, obvykle sa nad tým veľmi nevzrušujete a poviete si, že v ženských kabelkách sa odjakživa dalo nájsť všeličo. Horšie už je, keď komplex malých psov majú ľudia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

A tí ho majú – občas mám pocit, že častejšie, ako psy. Obzvlášť z malých miest. Obzvlášť, keď uveria v imaginárnu veľkosť vecí, ktoré v skutočnosti vojdú za necht na malíčku. A urobia z nich Titanic, lebo inak by ho nikdy v živote nevideli.

Už dlhšie som chcela vidieť krajinu Birgitte Nyborgovej, fiktívne dokonalej seriálovej premiérky vo fiktívne dokonalom seriálovom svete. O Dánsku sa zasa až toľko nehovorí, netvári sa ako Chorvátsko pre pokročilých ani krajina neobmedzených možností. Nie je veľké, a napriek tomu nepotrebuje o sebe tento dojem vytvárať. Na úteky z malej reality ako stvorené.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A tam som pochopila naozajstný význam slova úroveň. A že ma fascinuje, čo sú ľudia schopní zamieňať si s ňou a aký level úbohosti dosahujú pri načahovaní sa za svojimi „veľkými“ plánmi. Ako im chutí vymyslená moc nad šachovými figúrkami, ktoré sa bohužiaľ niekedy nemôžu brániť, lebo nemajú pasiu v útekoch a dvadsaťpäť ako ja. Už som asi viackrát spomínala, že jedna z mála vecí, ktoré ma nezmyselne vedia vytočiť do nepríčetnosti, je nespravodlivosť. Asi preto som sa odtiaľ tak trochu nechcela vrátiť.

Uznávam, že za týždeň sa nedá sformovať triezvy a ešte aj smerodajný názor (obzvlášť, keď je k vám každý milý, lebo podporujete rozvoj cestovného ruchu uňho doma), ale aj tak si myslím, že v štáte dánskom bolo naposledy niečo zhnité, ešte keď sa Ofélia vrhla v kvetinkovej čelenke z Kronborgu. Teraz sa už odtiaľ síce nevrhá (ako sa Alenka dozvedela od kráľa Claudia v odpovedi na svoju morbídnu otázku „When will she die?“), ale Hamlet sa na svoj zámok na leto naozaj vrátil, aspoň superskí dánski herci vás o tom presvedčia. Chceli sme sa ich s Alenkou opýtať, či tú úroveň tam má aj taký život malého umelca, ale nevedeli sme, nakoľko môžu vystupovať z postáv, a či keď sa Gertrúdy opýtate, kde sú záchody, povie „I am the queen of Denmark, you sh**!“ alebo len „rovno a doprava“. V skutočnosti mi potom povedala, že sa jej páčia moje vlasy a že ich odo mňa kúpi, ak by som ich chcela predať. Mne sa páčila ona, lebo bola ako dobrá dánska víla, čo tíši rozhovory japonských turistov takým hodvábnym hlasom, že by som sa ním v noci pozakrývala namiesto periny (a naučila ma tancovať menuet a prijala moju žiadosť o priateľstvo!) Strašne som si ju chcela zobrať domov ako suvenír, lebo keby mi tu a teraz, v tejto situácii, povedala takým istým hlasom a s tým nežným pokojom, ktorý z nej vyžaroval, že každému sa raz všetko vráti a ľudia si nemôžu donekonečna len ubližovať, možno by som jej aj uverila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tak som sa vrátila, lebo losos nie je moje najobľúbenejšie jedlo, a prvé dva dni nechápala, koho život to tu na mňa vlastne čakal. Kultúrny šok som už síce prekonala v Budapešti na letisku, ale na niektoré veci si jednoducho nikdy nezvyknem. Napríklad, že keď z vás neurobia marcipánovú figúrku na tortu, spočítate im to. Že za vlastné prúsery sa treba vyvŕšiť na niekom inom, najlepšie na tom, kto sa nemá ako brániť. A voľkať si v tom pocite domnelého víťazstva nad vlastnou malosťou.

Všetko je v skutočnosti menšie, než sa na prvý pohľad zdá. Aj Mona Lisa, aj malá morská víla (ale tá to má už v názve, takže ani v tomto Dáni nezavádzajú). A je to celkom v poriadku, lebo aj svet je krajší v maličkostiach, než v celku. Tých, ktorým sa to máli, skôr či neskôr niekto prekukne. Áno, verím, že prapočiatok všetkej malosti a s tým úzko súvisiaceho zla je niekde medzi starostlivo ukrytými boliestkami a komplexmi tých, ktorí robia dobro len sami sebe. Ale od určitého obdobia už bohužiaľ neverím, že je to dostatočné ospravedlnenie. Ešte šťastie, že božie mlyny nie sú ako tie Quijotove.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Katka Želinská

Katka Želinská

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  38x

Hľadám a objavujem svoje podoby. Najviac v divadle, lebo tam to ide tak najľahšie a to som študovala. Rada sa prekvapujem, rozprávam s herečkami, počúvam operu a mám psa, ktorý vlastne nie je môj. A vždy mi hovorili, že "dzecko, ti maš vecej ščesca jak rozumu!" Zoznam autorových rubrík:  prúd vedomia

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu